یادداشت/ محمد شیخانی

«روابط  عمومی» خط مقدم جهاد تبیین

روابط عمومی باید در امروز نماند و پاسخ گویی به گذشته، همه ظرفیتش را به خود اختصاص ندهد؛ بلکه آینده پژوهی و مسئله یابی را هم وجه همت خود قرار دهد تا در عرصه «جهاد تبیین» دستی بالاتر و اقتداری برتر داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲ - 19May 2024

«روابط عمومی» خط مقدم جهاد تبیینگروه استان‌های دفاع‌پرس- «محمد شیخانی» مدیرکل روابطعمومی شهرداری مشهد؛ روابطعمومی نه یک واحد تشریفاتی در ادارات بلکه جایگاهی راهبردی در سپهر مدیریت است. در نگاه نادرستی که برخی‌ها پیش‌تر‌ها داشتند، معمولی‌ترین آدم‌ها یا خودی‌هایی را که نمی‌شد جایگاه مدیریتی برایشان ایجاد کرد، بدینمسئولیت می‌گماردند. آدمی چنین اگر اهل کار باشد، تعصب سازمانی هم داشته باشد، حداکثر به مدافع درست و غلط دستگاه خود تبدیل خواهد شد؛ حال آنکه این با کارکرد حرفه‌ای روابطعمومی، زمین تا آسمان فاصله دارد.

در نگاه دوم، اما «روابطعمومی» یک علم است که، چون به مهارت غنیسازی می‌شود، به زادن «هنر هشتم» در ساحت تعامل با مخاطب می‌انجامد؛ هنری که می‌تواند ظرفیت‌های هفت هنر دیگر را هم به خدمت بگیرد تا در «خدمت بایسته» به جامعه هدف، به توفیقات شایسته برسد؛ بهویژه برای ما که در شرایطِ خاص هستیم. جنگ نیست؛ اما کارزار، گاه سخت‌تر از جنگ می‌شود. در جنگ هم یک واحد راهبردی و یگانی با تأثیر فوقالعاده وجود دارد بهعنوانِ واحد «اطلاعات و عملیات». کار این واحد جمعآوری و پردازش اطلاعات است. حاصل کار را در اختیار فرماندهان قرار می‌دهد تا در طراحی عملیات به کار بگیرند.

وجود این یگان که از یادگار‌های شهید حسنآقای باقری است، نمی‌گذارد نیرو‌ها بیگدار به آب بزنند. تجربه می‌گوید کسانی را که بیگدار پای به رودخانه بگذارند، سیلاب با خود می‌برد. می‌خواهم با احترام به شهدا و رزمندگان این واحد حیاتی، به این نکته توجه دهم که در عصری که مواجهه‌ها و تقابل ما با دشمنان در عرصه ارتباطات و تبلیغات است، «روابطعمومی» برای نهاد و سازمان متبوع خود باید کارکردی چنین برای خود تعریف کند.

در امروز نماند و پاسخگویی به گذشته، همه ظرفیتش را به خود اختصاص ندهد؛ بلکه آیندهپژوهی و مسئلهیابی را هم وجه همت خود قرار دهد تا در عرصه «جهاد تبیین» دستی بالاتر و اقتداری برتر داشته باشد. در ساحت سازمانی در این تراز برای خود تعریف مأموریت کند که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند: «روابطعمومی، بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد ازیکسو و از سویدیگر، منعکسکننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می‌گذرد.» 

در ساحت ملی هم برای خود نقشی نه بسان یکی از هزاران، بلکه میلیون‌ها افسری بداند که در جنگ نرم با دشمن در شکوه مجاهد جهاد تبیین، روابطعمومی را بسان سنگر می‌بیند و نقش خود را ایفا می‌کند. این هم در نگاه او «دِین» نیست که با چند بار انجام، ذمه خود را بری بداند. تکلیف است که اگر نگوییم تا همیشه حیات -لااقل- تا آخرین روز و ساعت زندگی حرفه‌ای به انجام آن بهعنوان یک واجب باید عمل کند.

در کنار رسالت سازمانی بهعنوان کنشگران روابطعمومی، ما یک تکلیف انقلابی هم داریم. درحقیقت باید در جایگاهِ امین دوسویه سازمانِ متبوع و مردم شریف بهمثابه جامعه هدف واقعنمایی کنیم. بیدقتیکردن در این عرصه یا دفاع نادرست از عملکرد سازمان نهتنها رهاوردی برای ما نخواهد داشت که به مصداق پرهزینه‌ترین حمله ما را از پا خواهد انداخت. روابطعمومی شهرداری مشهد به تعریف علمی خبر و اطلاعرسانی اعتقادی عمیق دارد.

 افتخارمان این است که برای مردم می‌نگاریم و روایت‌های مردم را نیز رصد و پیگیری می‌کنیم. ارتباط دوسویه با مردم از اولویتهایمان است. در این ارتباط ما فقط ساختمان روابطعمومی را عرصه فعالیت خود نمی‌دانیم که کل پهنه مشهد تابلوی روابطعمومی است؛ تابلویی که خود حرف می‌زند.

با زبان پروژه‌ها که بینالمللی‌ترین و بینیاز از هر نوع ترجمه‌ای با مخاطب ارتباط می‌گیرند. این تابلو‌های مکرر نیاز به کپشن و زیرنویس هم ندارد. خود، خویش را تعریف می‌کند. این نگاه است که ما را به نوجویی و نوخواهی وا‌می‌دارد تا به نوگویی، یاد‌های کهنه را از دیده و دل مردم پاک کنیم. در این راه هم خود را نیازمندِ توجه و راهنمایی همه اهل فضل و فن می‌دانیم. انشاءالله بتوانیم در کنار هم، آلبومی احترامآمیز از آنچه در مشهدالرضا (ع) روی می‌دهد، تقدیم نگاه مردم عزیز کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها